Navštívil jsem "svoji" továrnu

17. 09. 2016 13:19:30
To není název z čítanky, kterou jsem dostal v roce 1968. Ale dnes jsem se vrátil zpět o 35 let. Tak do let 1977 až 1983.

Díky mému spolužákovi z učiliště Petrovi Ceklovi jsem se mohl podívat do závodu M.L.S. v Olomouci - Holicích. Trávil jsem tam 7 let života jako učeň, pak chvíli dělal elektromechanika, během průmyslovky jsem chodil na brigády. Nakonec jsem přes rok dělal v odbytu. Spravovaly se tam elektromotory všech velikostí. Dnes se tam vyrábí alternátory.

V odstupu asi 35 let to je návrat ve vzpomínkách hodně z daleka. Mohu potvrdit, že čich je nejstarším typem lidské paměti. Okamžitě se mi vybavil čichový vjem impregnačního laku, otevíraly se mi nové a nové vzpomínky na jména i tváře lidí, názvy provozů a procedur, staré cesty i místa, kam jsme se jako učni "zašívali". Místnost, kam jsem byl pozván na nějaké podivné pohovory s nestraníky, kam jsem byl pozván do "fluktuační komise", protože jsem se přihlásil na medicínu a opovrhl plány podniku poslat mě na dálkové studium techniky. Ten den jsem dostal přidáno 100 Kč na měsíc, ale za dvě hodinky mi zase mzdu snížili na 1450 Kč. A taky jsem měl sedmiměsíční výpovědní lhůtu. Ale to jsem tento blog začal nějak ze špatného konce...

Raději chci psát, že pro adolescenta to byl moc dobrý začátek. Problémy na pracovištích, občas práce tak špinavá, že jsem se v zrcadle nepoznal. Rezistence běžných lidí ke komunistickým manýrům. Montérky roztrhnuté o soustruh, práce v sobotu a nedělil dopoledne, protože nás pozval předák s charismatem takovým, že jsme šli zadarmo. Pásová výroba elektromotorů a přísná pravidla, na nichž se hledalo, jak je porušit. A hlavně - lidé a vztahy. Určitě mi to dalo do života mnoho zásadního. A tak jsme procházeli továrnou, potkával jsem podobné vůně a viděl některé stejné výrobní postupy. A i záhadné stroje a pro mě nové tváře. Práce těch lidí si vážím. Chodí do práce na šest hodin ráno, vydělávají si těžce na živobytí. Dovedou vyrobit třeba alternátor. Hmatatelný, fungující a ke všemu i hezký. Držím jim palce, aby byla jejich práce oceněna. Nejen finančně, ale i morálně. Nejen v "mé" bývalé továrně...

Autor: Lumír Kantor | sobota 17.9.2016 13:19 | karma článku: 17.11 | přečteno: 567x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Olomouc

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 674

Dětské lékařství je nádhernou jízdou druhou půlí mého života. Předchozí zkušenost vyučeného elektrikáře a absolventa průmyslovky k tomu byla skvělou průpravou.  Skauting mi zase pomohl formovat životní názory a hodnoty. A dovedl mě k poznání, že  totalita a diktatura skupin či jednotlivců jsou slepou cestou. Jsem dětský lékař a věnuji se dvacet pět let největšímu pokladu – novorozeným dětem.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...